طراحی سایت و ساخت اپلیکیشن

آخرین مقالات در رابطه با طراحی سایت و ساخت اپلیکیشن با برترین و مدرن ترین تکنولوژی روز

طراحی سایت و ساخت اپلیکیشن

آخرین مقالات در رابطه با طراحی سایت و ساخت اپلیکیشن با برترین و مدرن ترین تکنولوژی روز

طراحی اپلیکیشن - فرآیند توسعه اپلیکیشن (راهنمای گام به گام)


بسیاری از شرکت ها در تلاشند تا از اپلیکیشن استفاده کنند، بسیاری نمی دانند که چگونه یک برنامه را با موفقیت ایجاد کنند. با چشم انداز رقابتی، پیش بینی های موفقیت می تواند برای شرکت شما به واقعیت تبدیل شود. اما تنها درصورتی که توسط یک فرآیند توسعه برنامه موبایل دقیقاً پرورش یافته پشتیبانی شود.

 

 

روند کارآمد توسعه برنامه در شش مرحله اصلی گسترش می یابد. در این مقاله، به بررسی دقیق هر یک خواهیم پرداخت.

صرف نظر از اندازه و دامنه پروژه شما، پیروی از این فرایند توسعه، طرح توسعه برنامه موبایل شرکت شما را به موفقیت می رساند.


1. استراتژی

مرحله اول فرآیند توسعه برنامه تلفن همراه تعریف استراتژی تکامل ایده شما به یک برنامه موفق است. شما ممکن است بخش قابل توجهی از این مورد را در استراتژی کلی تحرک سازمانی خود بگنجانید. از آنجا که اهداف یک برنامه ممکن است با برنامه دیگر متفاوت باشد، هنوز تأثیر ویژه برنامه در استراتژی تحرک برای حل آن در طول فرآیند توسعه وجود دارد.

در این مرحله، شما:

- کاربران برنامه را شناسایی کنید

- در مورد رقابت تحقیق کنید

- اهداف برنامه را تعیین کنید

- یک بستر تلفن همراه برای برنامه خود انتخاب کنید

توسعه برنامه های موبایل به طور متوسط از 4 تا 6 ماه به طول می انجامد. استراتژی شما کمک می کند تا چشم انداز خود را بر روی یک تصویر واضح از ایده برنامه خود متمرکز کنید. با در نظر داشتن این موضوع، می توانید در مرحله بعدی روند توسعه برنامه های تلفن همراه عمیق تر شوید.


2. تجزیه و تحلیل و برنامه ریزی

در این مرحله، ایده برنامه شما شکل می گیرد و به یک پروژه واقعی تبدیل می شود. تجزیه و تحلیل و برنامه ریزی با تعریف موارد استفاده و گرفتن نیازهای دقیق عملکرد آغاز می شود.

بعد از اینکه الزامات مربوط به برنامه خود را شناسایی کردید، نقشه راه محصول را تهیه کنید. این شامل اولویت بندی نیازهای برنامه تلفن همراه و گروه بندی آنها در نقاط عطف تحویل است. اگر زمان، منابع یا هزینه ها نگران کننده است، پس حداقل محصول مناسب خود را تعریف کنید و این مورد را برای راه اندازی اولیه در اولویت قرار دهید.

بخشی از مرحله برنامه ریزی شامل شناسایی مهارت های مورد نیاز برای ابتکار توسعه برنامه شما است. به عنوان مثال، سیستم عامل های تلفن همراه iOS و Android از پشته های مختلف فناوری توسعه استفاده می کنند. اگر هدف شما ساختن یک برنامه تلفن همراه برای هر دو سیستم عامل iOS و Android است، تیم توسعه دهنده تلفن همراه شما باید شامل توسعه دهندگان iOS و توسعه دهندگان Android باشد.

آیا هنوز نام برنامه خود را انتخاب کرده اید؟ نام برنامه های تلفن همراه مانند نام دامنه است و باید در هر فروشگاه برنامه منحصر به فرد باشد. درباره هر فروشگاه برنامه تحقیق کنید تا مطمئن شوید نام برنامه شما در حال حاضر استفاده نشده است!


3. طراحی UI / UX

هدف از طراحی یک برنامه ارائه تجربه های کاربری یکپارچه و بدون دردسر با ظاهری صیقلی است.

موفقیت یک برنامه موبایل بر اساس میزان پذیرش و بهره مندی کاربران از همه ویژگی های آن تعیین می شود. هدف برای طراحی UI / UX برنامه تلفن همراه ایجاد تجارب عالی کاربر است که باعث می شود برنامه شما تعاملی، بصری و کاربرپسند باشد. در حالی که طراحی های رابط کاربری به تصویب زودرس کمک می کند، برنامه شما باید تجربه های بصری کاربر داشته باشد تا کاربران برنامه را درگیر خود کند.

هدف از طراحی یک برنامه ارائه تجربه های کاربری یکپارچه و بدون دردسر با ظاهری صیقلی است.

معماری اطلاعات و گردش کار

اولین مرحله از روند طراحی برنامه تلفن همراه شما تعیین داده هایی است که برنامه تلفن همراه شما به کاربران نشان می دهد، داده هایی که جمع آوری می کند، تعاملات کاربر با محصول نهایی و سفرهای کاربر در داخل برنامه است.

برای شرکت ها، راه حل های تلفن همراه سازمانی کاربرانی با نقش ها و امتیازات مختلف دارند و ترکیب این قوانین به عنوان بخشی از معماری اطلاعات برنامه شما ضروری است. نمودارهای گردش کار به شناسایی هر تعامل احتمالی کاربر با برنامه و ساختار ناوبری برنامه کمک می کند.

قاب های بی سیم

طراحان برنامه های موبایل اغلب طراحی برنامه را با طرح روی کاغذ شروع می کنند. Wireframes شکل دیجیتالی طرح هاست. فریم های بی سیم طرح بندی مفهومی هستند، همچنین به آنها به عنوان ماکت های با کیفیت پایین گفته می شود. آنها ساختار بصری به نیازهای عملکردی برنامه شما می دهند.

با استفاده از Wireframes، تمرکز بیشتر بر زیبایی و تجربه کاربر است، نه بر روی رنگ ها و سبک ها. ایجاد Wireframes روشی سریع و مقرون به صرفه برای طراحی پوسته های برنامه و تکرار از طریق آنها در روند بررسی طراحی است. در حین ایجاد Wireframes، باید طراحی خاص دستگاه را در نظر بگیرید. بنابراین آیا برنامه شما در تلفن و رایانه لوحی iPhone، iPad یا Android استفاده می شود؟ این تجربه های کاربر بصری و خاص دستگاه را فراهم می کند.

راهنمای سبک

راهنماهای سبک "اسناد زنده" هستند که در آن استانداردهای طراحی برنامه از قوانین نام تجاری شرکت شما گرفته تا نمادهای ناوبری ثبت شده است.

راهنماهای سبک شامل:

- متن برنامه شما از چه خانواده قلم استفاده می کند؟

- طرح رنگ چگونه خواهد بود؟

- نام تجاری شرکت شما چگونه در طراحی برنامه منعکس می شود؟

راهنماهای سبک به استراتژی طراحی برنامه کمک می کنند. ایجاد یک راهنمای سبک در اوایل فعالیت به عنوان بخشی از روند توسعه برنامه تلفن همراه، بهره وری از توسعه دهندگان برنامه تلفن همراه شما را بهبود می بخشد. در عین حال، پیروی از یک راهنمای سبک به حفظ ظاهر و احساس سازگاری برنامه کمک می کند. به عنوان بخشی از طراحی برنامه خود، باید دستورالعمل های طراحی برنامه را از Apple برای برنامه iOS و از Google برای برنامه های Android در نظر بگیرید.

ماکت

Mockups یا طراحی های با کیفیت بالا، آخرین رندرهای طراحی بصری برنامه شما هستند. ماکت ها با استفاده از راهنمای سبک خود در Wireframes برنامه ایجاد می شوند. هنگامی که طراحی برنامه شما شروع به نهایی شدن می کند، انتظار تغییرات بیشتری در ساختار اطلاعات، گردش کار و زیبایی آن را داشته باشید. Adobe Photoshop محبوب ترین ابزار برای ایجاد ماکت هایی با کیفیت بالا است.

نمونه اولیه

در حالی که ماکت ها با استفاده از طرح های ثابت عملکرد برنامه تلفن همراه شما را نمایش می دهند، این ابزارها با استفاده از ابزارهایی مانند Invision و Figma می توانند به نمونه های اولیه تبدیل شوند. نمونه های اولیه برای شبیه سازی تجربه کاربر و گردش کار برنامه مورد انتظار از محصول نهایی بسیار مفید هستند. اگرچه تولید نمونه اولیه ممکن است زمانبر باشد، اما تلاش برای آن بسیار ارزشمند است، زیرا آزمایشات اولیه طراحی و عملکرد برنامه شما را ارائه می دهد. اغلب، نمونه های اولیه به شناسایی تغییراتی در عملکرد پیشنهادی برنامه کمک می کنند.

برخی از شرکت ها ترجیح می دهند حتی نمونه های اولیه را در مرحله فریم وایرینگ انجام دهند، به ویژه هنگامی که نیازهای عملکردی یک برنامه خوب تفکر نشده باشد یا، نیاز به بررسی عملکرد پیشنهادی برنامه با یک گروه متمرکز است.


4. توسعه برنامه

برنامه ریزی همچنان بخشی جدایی ناپذیر از این مرحله در روند توسعه برنامه تلفن همراه است. قبل از شروع واقعی تلاش برنامه نویسی، شما باید:

- معماری فنی را تعریف کنید

- یک پشته فناوری انتخاب کنید

- نقاط عطف توسعه را تعریف کنید

یک پروژه معمول برنامه تلفن همراه از سه قسمت انتگرال تشکیل شده است: فناوری سمت سرور، API (ها) و فناوری سمت کاربر برنامه تلفن همراه.

فناوری Back-End / Server

این بخش شامل پایگاه داده و سمت سرور است که برای پشتیبانی از عملکردهای برنامه تلفن همراه شما لازم است. اگر از یک سیستم عامل موجود استفاده می کنید، ممکن است برای پشتیبانی از قابلیت تلفن همراه مورد نظر، اصلاحاتی لازم باشد.

API

Application Programming Interface (API) روشی برای برقراری ارتباط بین برنامه و یک سرور یا پایگاه داده back-end است.

سمت کاربر برنامه

Front-end برنامه تلفن همراه بومی است که کاربر نهایی از آن استفاده خواهد کرد. در بیشتر موارد، برنامه های تلفن همراه از تجارب کاربر تعاملی تشکیل شده اند که از API و back-end برای مدیریت داده ها استفاده می کنند. در برخی موارد، هنگامی که برنامه ای به کاربران اجازه می دهد بدون دسترسی به اینترنت کار کنند، ممکن است این برنامه از ذخیره اطلاعات محلی استفاده کند.

تقریباً می توانید از هر زبان برنامه نویسی وب و پایگاه داده برای back-end استفاده کنید. برای برنامه های تلفن همراه بومی، شما باید پشته فناوری مورد نیاز هر پلت فرم سیستم عامل تلفن همراه را انتخاب کنید. برنامه های iOS را می توان با استفاده از زبان برنامه نویسی Objective-C یا Swift توسعه داد. برنامه های اندروید در درجه اول با استفاده از جاوا یا کاتلین ساخته می شوند.

برای ساخت برنامه های تلفن همراه بیش از یک زبان برنامه نویسی و فناوری پشته وجود دارد. کلید اصلی انتخاب پشته فناوری‌ای است که برای برنامه تلفن همراه شما مناسب است.

فناوری های تلفن همراه با نسخه های جدید سیستم عامل های تلفن همراه بسیار سریعتر پیشرفت می کنند. علاوه بر این، دستگاه های موبایل جدید هر چند ماه یک بار منتشر می شوند. با تغییر سریع سیستم عامل ها و دستگاه ها، چابکی برای ساخت برنامه های تلفن همراه در جدول زمانی و بودجه ضروری است. اگر زمان ورود به بازار در اولویت است، از روش توسعه چابک استفاده کنید. این روش از انتشار مکرر نرم افزار با قابلیت تکمیل پشتیبانی می کند. تعریف نقاط عطف توسعه به عنوان بخشی از برنامه توسعه چابک، از توسعه برنامه موبایل شما به صورت تکراری پشتیبانی می کند. با تکمیل هر مرحله عطف توسعه، برای تأیید اعتبار به تیم تست برنامه منتقل می شود.


5. تست کردن

انجام آزمایش تضمین کیفیت کامل (QA) در طی فرایند توسعه برنامه تلفن همراه، برنامه ها را پایدار، قابل استفاده و ایمن می کند. برای اطمینان از آزمایش جامع کیفیت QA از برنامه خود، ابتدا باید موارد آزمایشی را تهیه کنید که به تمام جنبه های آزمایش برنامه بپردازد.

موارد آزمایشی برای انجام مراحل آزمون، ضبط نتایج آزمایش برای ارزیابی کیفیت نرم افزار و پیگیری رفع اشکال برای آزمایش مجدد است. یک رویکرد بهترین تمرین درگیر کردن تیم QA شما در مراحل تجزیه و تحلیل و طراحی است. آشنایی با نیازها و اهداف عملکردی برنامه شما به تولید موارد آزمایشی دقیق کمک می کند.

برنامه شما برای ارائه راه حل تحرک با کیفیت، باید از روش های تست زیر استفاده کند.

آزمایش تجربه کاربر

یک گام مهم در آزمایش برنامه تلفن همراه این است که اطمینان حاصل کنید که اجرای نهایی با تجربه کاربر ایجاد شده توسط تیم طراحی برنامه مطابقت دارد. تصاویر، گردش کار و تعامل برنامه شما مواردی است که به کاربران نهایی شما دست اول از برنامه شما می دهد. اطمینان حاصل کنید که برنامه شما از قلمهای ثابت، سبک، طرح رنگ، پر کردن بین داده ها، طراحی آیکون و پیمایش استفاده می کند. اطمینان از مطابقت برنامه شما با دستورالعمل های اصلی طراحی، تأثیر مستقیمی در پذیرش کاربر دارد!

تست عملکرد

دقت عملکرد برنامه تلفن همراه برای موفقیت آن بسیار مهم است. پیش بینی رفتار و سناریوی استفاده از هر کاربر نهایی دشوار است.

عملکرد برنامه شما باید توسط بسیاری از کاربران آزمایش شود تا بتواند بیشترین شرایط آزمایش بالقوه را پوشش دهد. وقتی دو کاربر مختلف یک ویژگی را آزمایش می کنند اما نتایج متنوعی را به دست می آورند، ممکن است از گرفتن اشکال تعجب کنید. به عنوان مثال، هر دو کاربر می توانند فرم یکسانی را پر کنند، اما ممکن است هر دو داده های مختلفی را وارد کنند، که می تواند منجر به کشف نقص شود.

هدف از آزمایش عملکرد اطمینان از این است که کاربران می توانند از ویژگی ها و عملکرد برنامه شما بدون هیچ مشکلی استفاده کنند. می تواند بیشتر به تست سیستم (برنامه به طور کلی کار کند) و تست واحد (عملکردهای فردی برنامه که به درستی کار می کنند) تقسیم شود.

اگر در حال ساخت برنامه ای برای سیستم عامل های iOS و Android هستید، آزمایش عملکرد شما باید شامل مقایسه ویژگی بین هر دو نسخه برنامه تلفن همراه شما باشد.

معیارهای تا حدی زیاد برای اندازه گیری عملکرد برنامه شما وجود دارد.

- برنامه شما چقدر به درخواست های کاربر پاسخ می دهد؟

- صفحه های برنامه با چه سرعتی بارگیری می شوند؟

- آیا برنامه شما باتری تلفن را تخلیه می کند یا باعث نشت حافظه می شود؟

- آیا برنامه شما از پهنای باند شبکه بهره می برد؟

- آیا اندازه برنامه شما از آنچه که باید باشد بزرگتر است؟

حتی هنگامی که برنامه شما معیارهای اساسی عملکرد را تصویب می کند، با شبیه سازی حداکثر تعداد کاربران همزمان، برنامه، API را آزمایش کنید و برای بارگذاری مجدد اقدام کنید. برنامه شما باید بتواند بار را تحمل کند و حتی در زمان استفاده از سنسورهای مختلف نیز عملکرد خوبی داشته باشد.

تست امنیت

امنیت بیشترین نگرانی را برای برنامه های تلفن همراه سازمانی دارد. هرگونه آسیب پذیری بالقوه می تواند منجر به هک شود. بسیاری از شرکت ها نمایندگی های خارجی را استخدام می کنند تا آزمایشات امنیتی کامل را در مورد برنامه های خود انجام دهند. تیم های QA و توسعه شما می توانند چند اقدام ساده برای امنیت برنامه شما انجام دهند.

اگر برنامه شما نیاز به ورود کاربران دارد، این جلسات ورود به سیستم باید در دستگاه و قسمت باطری ردیابی شود. وقتی کاربر برای مدت طولانی بیکار مانده باشد (معمولاً ده دقیقه یا کمتر در برنامه تلفن همراه)، جلسات کاربر باید توسط سیستم خاتمه یابد. اگر برنامه شما اعتبار کاربر را در دستگاه ذخیره می کند تا ورود مجدد آن را برای آنها راحت کند، پس باید از استفاده از یک سرویس مطمئن، اطمینان حاصل کنید. به عنوان مثال، پلتفرم توسعه برای برنامه های iOS ویژگی Keychain را فراهم می کند که می تواند برای ذخیره اطلاعات حساب کاربر برای یک برنامه خاص استفاده شود.

فرم های ورود اطلاعات در برنامه تلفن همراه شما باید آزمایش شود تا اطمینان حاصل شود که نشت داده ای وجود ندارد.

تست دستگاه و سیستم عامل

به طور متوسط، هر 12 ماه یکبار دستگاه های موبایل جدید با سخت افزار، سیستم عامل و طراحی جدید وارد بازار می شوند. سیستم عامل های تلفن همراه هر چند ماه یکبار به روز می شوند.

چندین تولید کننده دستگاه تلفن همراه مانند سامسونگ، ال جی، HTC، موتورولا از پلتفرم اندروید استفاده می کنند، اما آنها سیستم عامل را برای دستگاه های تلفن همراه خود سفارشی می کنند (از آنجا که Android منبع باز است). اندازه ها و شکل های مختلف دستگاه ها متفاوت است.

این را با اپل مقایسه کنید که دارای محیط کنترل شده بسیار بیشتری است، زیرا آنها هم سخت افزار و هم سیستم عامل را کنترل می کنند. با این حال، چندین دستگاه iPhone & iPad (Apple iOS) در بازار وجود دارد.

این جایی است که آزمایش در طی مراحل ساخت برنامه تلفن همراه با آزمایش برنامه وب تفاوت قابل توجهی دارد. با آزمایش برنامه وب خود فقط در مرورگر Chrome در یک محیط ویندوز، می توانید از اینجا دور شوید. اما برنامه تلفن همراه شما باید بر روی چندین دستگاه تلفن همراه یا شبیه ساز دستگاه آزمایش شود تا عملکرد نرم افزار شما برای همه کاربران تضمین شود.

پیچیدگی آزمایش برنامه های تلفن همراه در همه دستگاه های تلفن همراه، هزینه های پشتیبانی مداوم و سردردهای مدیریت دستگاه های تلفن همراه از دلایل اصلی این شرکت ها است که تمایل دارند برنامه های تلفن همراه سازمانی خود را برای یک پلت فرم موبایل واحد بسازند (و اغلب دستگاه های تلفن همراه را در اختیار کاربران خود قرار می دهند).

آزمایش برای موفقیت در آینده یک برنامه ضروری است. این بخش قابل توجهی از روند کلی تولید برنامه تلفن همراه ما را شامل می شود. داشتن یک استراتژی جامع تست موبایل برای ارائه یک برنامه موبایل با کیفیت ضروری است.

در مرحله آزمایش، روش های زیادی برای توزیع برنامه توسعه برنامه شما به آزمایش کنندگان وجود دارد. رایج ترین روش در برنامه های iOS استفاده از Testflight و برنامه های Android از طریق ایمیل یا نصب (OTA) است.


6. استقرار و پشتیبانی

انتشار یک برنامه تلفن همراه بومی مستلزم ارسال برنامه به فروشگاه های برنامه، فروشگاه App Store برای برنامه های iOS و Google Play برای برنامه های Android است. با این حال، قبل از راه اندازی برنامه تلفن همراه خود به یک حساب برنامه نویس در فروشگاه App Store و Google Play Store نیاز خواهید داشت.

انتشار یک برنامه در فروشگاه برنامه نیاز به تهیه فراداده از جمله:

- عنوان برنامه شما

- شرح

- دسته بندی

- کلید واژه ها

- نماد راه اندازی

- عکسهای صفحه فروشگاه برنامه

برنامه های iOS پس از ارسال در فروشگاه برنامه اپل، فرآیند بررسی را طی می کنند که ممکن است از چند روز تا چند هفته طول بکشد. بسته به کیفیت برنامه شما و چقدر از دستورالعمل های توسعه iOS اپل پیروی می کند. اگر برنامه شما نیاز به ورود به سیستم کاربران دارد، بنابراین شما باید به عنوان بخشی از فرایند انتشار، حساب کاربری آزمایشی را به اپل ارائه دهید.

هیچ گونه فرآیند بررسی با برنامه های Android وجود ندارد و آنها ظرف چند ساعت پس از ارسال در فروشگاه برنامه در دسترس قرار می گیرند.

بعد از اینکه برنامه شما در فروشگاه های برنامه در دسترس قرار گرفت، میزان استفاده از آن را از طریق سیستم عامل های تجزیه و تحلیل تلفن همراه کنترل کنید و شاخص های عملکرد کلیدی (KPI) را برای سنجش موفقیت برنامه خود ردیابی کنید. گزارش های خرابی یا سایر مشکلات گزارش شده توسط کاربران را به طور مکرر بررسی کنید.

کاربران را تشویق کنید تا نظرات و پیشنهادات مربوط به برنامه شما را در اختیار شرکت شما قرار دهند. پشتیبانی سریع از کاربران نهایی و وصله های مکرر برنامه با پیشرفت ها برای درگیر کردن کاربران بسیار حیاتی است. برخلاف برنامه های وب که نسخه های پچ می توانند بلافاصله برای کاربران برنامه در دسترس باشند، به روزرسانی های برنامه تلفن همراه باید همان روند ارسال و بازبینی ارسال اولیه را طی کنند. علاوه بر این، با برنامه های تلفن همراه بومی، شما باید به طور مداوم در بالای پیشرفت فن آوری باشید و به طور مرتب برنامه خود را برای دستگاه های تلفن همراه جدید و سیستم عامل های سیستم عامل به روز کنید.


نتیجه

توسعه برنامه یک روند مداوم است و پس از دریافت بازخورد کاربر و ایجاد قابلیت های اضافی، پس از راه اندازی اولیه نیز ادامه خواهد یافت.

سوالات یا نظرات خود را در زیر بگذارید!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد