طراحی سایت و ساخت اپلیکیشن

آخرین مقالات در رابطه با طراحی سایت و ساخت اپلیکیشن با برترین و مدرن ترین تکنولوژی روز

طراحی سایت و ساخت اپلیکیشن

آخرین مقالات در رابطه با طراحی سایت و ساخت اپلیکیشن با برترین و مدرن ترین تکنولوژی روز

طراحی سایت و طراحی اپلیکیشن - طراحی رابط کاربری


طراحی رابط کاربری (UI) فرآیندی است که طراحان برای ایجاد رابط در نرم افزار یا وب سایت ها با تمرکز بر ظاهر یا سبک استفاده می کنند. هدف طراحان ایجاد رابط هایی است که استفاده از آنها برای کاربران آسان و لذت بخش است.

 

 

طراحی UI به رابط های گرافیکی کاربر و سایر اشکال اشاره دارد به عنوان مثال چیدمان عناصر در موقعیت های مختلف. طراحی رابط کاربری از زمانی شروع میشود که شما میدانید چه وب سایت یا اپلیکیشنی میخواهید.

اگرچه ما می خواهیم در حین رشد حرفه ای، ترفندها و روندهای جدید را کشف و یاد بگیریم، اما به همان اندازه مهم است که به مفاهیم اساسی و بی انتها که ماهیت طراحی UI را هدایت می کنند، وفادار بمانیم.

امروز می خواهم برخی از اصول ابتدایی اما اساسی را برای شما توضیح دهم و تضمین کنم هر بار که شما محصولات دیجیتالی را طراحی می کنید به چیزی به یادماندنی و معنادار می رسید.


1. سلسله مراتب

سلسله مراتب، دقیقاً مانند معنای سنتی آن، چیدمان موارد به ترتیب اهمیت یا وزن آنها بر روی صفحه است. سلسله مراتب بصری توضیح می دهد که چگونه می توانیم محتوا و عناصر را به طور موثر سازماندهی کنیم. طبیعی است که عناصری که وزن بصری بیشتری دارند توجه کاربران را به خود جلب می کند. این رفتار باید هنگام طراحی یک چیدمان در نظر گرفته شود.

- روابط بصری را بین عناصر چیدمان برقرار کنید

- سپس به هر یک از عناصر وزنه های دیداری مختلف اضافه کنید

- در آخر الگوهای حرکتی چشم ایجاد کنید

به عنوان مثال، عنوان یک وبلاگ بیش از متن اصلی نیاز به توجه دارد. به همین ترتیب، در طراحی رابط، ممکن است فراخوان برای عمل (CTA) بیش از سایرین به اهمیت ویژه ای نیاز داشته باشد. هر زمان که بخواهیم از نظر بصری اطلاعات را درک کنیم، ابتدا شباهت ها و تفاوت هایی را که می بینیم مشاهده می کنیم. این روابط به ما امکان تشخیص اشیا را می دهد.

بیایید در مورد 4 عنصر اساسی که در ایجاد سلسله مراتب بصری کلیدی هستند بحث کنیم.


الف) اندازه

اندازه ابزاری مهم است، خصوصاً در مورد متن. این گرایش بشر است که تشخیص می دهد متن بزرگتر از اهمیت بیشتری برخوردار است. همچنین، عناصر بزرگتر بیشتر به چشم می آیند به همین دلیل چشم های ما به طور خودکار متن، ویدئو یا تصاویر بزرگتر را می بینند. بنابراین طراحان باید اولویت هر عنصر روی صفحه را درک کرده و متناسب با آنها اندازه بگیرند.


ب) رنگ

رنگ ها در ایجاد سلسله مراتب نقش موثری دارند. حتی ابتدایی ترین رنگ های سیاه یا سفید نیز تأثیر زیادی در الگوی مرور کاربران دارند. کاربران از نظر عاطفی با رنگها ارتباط برقرار می کنند و بنابراین می توان از ترکیبات مختلفی هوشمندانه برای راهنمایی کاربران در جهت انجام اقدامات پیش بینی شده در سراسر محصول دیجیتال استفاده کر.د تن های رنگی مختلفی وجود دارد، به عنوان مثال، ملایم، پررنگ و روشن. طراحان برای تسلط بر انتخاب رنگ ها باید یک مطالعه دقیق از چرخ های رنگ انجام دهند.


ج) کنتراست

کنتراست سلسله مراتب را ایجاد می کند. ما با استفاده از رنگ ها، نوع وزن، اندازه، نوع فونت و غیره کنتراست ایجاد می کنیم. ما در بخش بعدی به طور مفصل در مورد این مفهوم بحث خواهیم کرد.


د) فضای سفید

برخی از کارشناسان می گویند فضای سفید بیش از یک بوم، یک عنصر طراحی بصری است. در صورت استفاده مناسب می تواند در ایجاد رابط های عالی بسیار کمک کند. در واقع این منطقه بین عناصر مختلف طراحی است و به کاربران کمک می کند روابط بین عناصر را درک کنند بنابراین برای انتقال اطلاعات صحیح فضای منفی مناسب لازم است.


2. کنتراست

کنتراست یک اصل مهم دیگر است که به ما در طراحی رابط های بهتر کمک می کند. این فقط مربوط به انتخاب رنگ روشن و تیره یا اندازه های کوچک و بزرگ نیست، این فراتر از این است. کنتراست به ما کمک می کند تا محتوای خود را به روشی بهتر سازماندهی کنیم، همچنین به کاربران کمک می کند تا روی عناصر خاصی تمرکز کنند. جدا از تأکید بر عناصر، تعادل بصری و علاقه به طراحی را نیز ایجاد می کند. با این حال، کنتراست بیش از حد می تواند برای کاربران گیج کننده باشد. این می تواند بسیاری از نقاط کانونی را ایجاد کند که به همین دلیل ممکن است انجام اقدامات مورد نظر برای کاربران را دشوار کنند. با بازی در موارد زیر میتوانید کنتراست را درست کنید:

- اندازه

- رنگ

- وزن

- سبک ها

- قلمها در میان serif و sans serif

و ...


3. مجاورت

این اصل توصیف می کند که اگر عناصر بصری از نظر بصری مشابه باشند، مرتبط هستند. به این ترتیب، عناصر مشابه بصری عمدتا به عنوان یک گروه و نه عناصر منفرد مشاهده می شوند. بنابراین می توانیم از اصل مجاورت در طراحی رابط کاربر برای گروه بندی اطلاعات مشابهی که به یکدیگر مرتبط هستند استفاده کنیم. به عنوان مثال، برای پشتیبانی از آن، زیر عنوان را می نویسیم. اصل مجاورت به طراحان کمک می کند تا رابط کاربری آسان برای اسکن و درک توسط کاربران انجام شود. این یک واقعیت ثابت شده است که نزدیکی بر سایر ابزارها مانند رنگ ها، اشکال یا سبک ها غلبه دارد.

یکی از مناطقی که مجاورت در طراحی رابط نقش مهمی دارد، تایپوگرافی است . کاربران دوست ندارند متنهای طولانی را بخوانند. برای آنها دشوار است که اطلاعات مهم را شناسایی کنند. از این رو طراحان باید قطعات بزرگ کپی را به قطعات کوچکتر تقسیم کنند تا کاربران بتوانند به راحتی اطلاعات را درک و هضم کنند. برعکس، مواردی که به گروه های مختلف تعلق دارند باید به اندازه کافی دور قرار بگیرند تا از هرگونه تأثیر منفی جلوگیری شود.


4. تعادل

یک ترکیب متعادل برای چشم ثابت و دلپذیر است در حالی که یک طراحی نامتعادل می تواند بی ثباتی و حواس پرتی ایجاد کند. تعادل بینایی عبارت است از داشتن عناصر منفی و مثبت به نسبت مساوی در طراحی. یک ترکیب متعادل ممکن است مناطقی داشته باشد که توجه کاربران را به خود جلب کند اما نباید با دید عناصر دیگر تضاد داشته باشد. به یاد داشته باشید که تعادل بصری باید از تعادل فیزیکی محصولات واقعی تقلید کند تا کاربران را درگیر طراحی کند. طراحان می توانند با بازی با وزن بصری عناصر، یک ترکیب را متعادل کنند. وزن بصری را می توان با توجه به میزان بارز بودن یک عنصر تعیین کرد. پارامترهای مختلفی وجود دارد که بر وزن بصری یک عنصر تأثیر می گذارد، به عنوان مثال، اندازه، رنگ، کنتراست و تراکم.


الف) اندازه

مغز انسان تمایل به تفسیر چیزهای بزرگتر دارد تا وزن بیشتری داشته باشد. در رابط های دیجیتال نیز همین روانشناسی اعمال می شود.


ب) رنگ

در مورد رنگ ها متفاوت عمل می کند، یعنی رنگ های تند و پررنگ بدون توجه به اندازه وزن بیشتری دارند. یک عنصر برجسته خواهد شد، اگرچه ممکن است اندازه کوچکی داشته باشد اما رنگ آن تیز یا پررنگ باشد. به عنوان مثال، قرمز، آبی تیره و غیره


ج) کنتراست

تفاوت بین عناصر روشن و تاریک را کنتراست می نامند. در طراحی رابط، اگر می خواهیم توجه کاربران را جلب کنیم یا می خواهیم چیزی را برجسته کنیم، از کنتراست استفاده می کنیم. اما به طور طبیعی، عنصر تیره تر برجستگی بیشتری پیدا خواهد کرد.


د) تراکم

این بدیهی است که چیزهایی که بدون در نظر گرفتن رنگ و اندازه دارای تراکم بیشتری هستند وزن بیشتری خواهند داشت.


طراحی رابط کاربری عبارت است از برقراری ارتباط با کاربران، راحت کردن بازدید و حل مشکلات آنها بیش از اینکه فقط به طراحی گرافیک های زیبا بپردازید. اصولی که امروز در مورد آنها بحث کردیم به شما کمک می کند تا به طور کلی تجربه کاربری بهتری داشته باشید. با تمرین، میتوانید کم کم تسلط خود را بر روی این المان ها به مرور زمان بیشتر کنید. در ضمن برای یادگیری طراحی رابط کاربری به ابزار مناسب این کار که توسط شرکت های مختلف ارائه شده‌اند نیز نیاز دارید. در این مقاله میتوانید لیستی از برترین ابزارهای طراحان رابط کاربری را مشاهده کنید.


امیدواریم این وبلاگ برای شما مفید واقع شود. در صورت تمایل آن را با دوستان و همکاران خود به اشتراک بگذارید تا طراحان بیشتری از آن بهره مند شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد